Klik op foto voor vergroting
Bijzonderheden: Alred zijn verslag van de Scania LB141 uit 1978. kenteken BL-XL-20. Het is een Scania LB141 S31( wat staat voor wielbasis 3.10mtr) In Zweden gebouwd voor de Deense markt, heeft dan ook handrem aan dashboard. Ingevoerd door Leo Bol die hem op Nederlands kenteken heeft gezet. Door mij gekocht in 2006 Is in de kleuren van Bos Weesp verhuizingen/Transporten. Dit bedrijf heeft de truck laten restaureren door ScaniaClassics in Veghel (bestaat niet meer) Alle reclame is van eigen ontwerp maar met Deens accenten als ode aan zijn verleden. De meest gestelde vraag is:”wat betekend dat Fornojelse Lastbiler”, Dat is vertaald in het Nederlands, Vrachtwagens voor de lol/plezier. Na enig research op internet heb ik de laatste Deens eigenaar kunnen traceren. Ernst Hansen uit Middelfart, bedrijf bestond tot 2011. Hij stuurde me enkele fotoos van de truck zoals hij hem gekocht had en van een restauratie in 1991 Hij vertelde mij dat hij de Scania in 1986 had gekocht met al bijna een miljoen km op de teller.Voor hem heeft iemand uit Vamdrup (Jylland Denemarken) er mee op Noorwegen, Zweden en Denemarken gereden. Volgens mij voor Nord Transportkompaniet, volgens oude foto’s waar de kleurstelling bruin/beige was. Dit bedrijf is later opgegaan in het grote ASG bekend van de gele pijl op het blauwe zeil. Nord transport reed met bruin/beige en dezelfde gele pijl maar dan met NORD in het ovaal. Nog daarvoor heeft de truck op het Midden Oosten gereden, sowieso verschillende keren naar Iran !!! Ernst Hansen had nog de twee laatst bekende Deense kentekencombinaties te weten: KP 88734 en MN 89026 (Het tweede werd verkregen vanwege het cancelen van de registratie tijdens de restauratie in 1991) Vanwege dat verhaal over het Midden Oosten was de wens een oplegger in die stijl er achter te krijgen. Dus in aug 2010 een 2-assige Burg semi dieplader van 12.70 meter uit 1985 aangeschaft in Belgie. Chassis is zeer goed maar vloer, schotten en huif moeten worden vervangen. De oplegger heeft in Oostenrijk gereden maar daarvoor ook in Nederland want hij is hier voor het laatst gekeurd in 1994 (apk sticker zat er nog op) en in Oostenrijk voor het laatst in 2002.
Foto’s: Bernard Dijkhuizen, Nancy Koppens
Voor een interview klik op Alfred Klein