Gepubliceerd op: 31-03-2022

Voor een grote foto, even op de kleine foto klikken

  • Eigenaar: Harmen Speerstra
  • Merk: Scania Vabis
  • Type: L51
  • Bouwjaar: 1959

Bijzonderheden:
Dit is mijn verhaal in het kort.
Op speurders een te koop aangeboden Scania L 51 bakwagen gezien. Na inspectie en onderhandelingen gekocht in april 2015. Een auto met veel werk, die helemaal gestript moest worden. De verstevigingsstrippen onder en boven op de chassis balken (65X6MM) waren flink verroest . Chassis was goed, nieuwe versteviging strips opgelast. Alle veer pakketten hersteld . Er zaten nog 3 originele wielen onder met geklonken hart velg. Via, via gehoord dat in Winschoten een oude Scania bus bij een sloper stond met 2 originele wielen plus cardanas en veerpakketten. Het differentieel van de bus was beter dan van de vrachtauto, dus omgeruild. Motor helemaal gedemonteerd en voorzien van nieuwe lagerschalen, zuigerveren en pezen. Alle keerringen en pakkingen vernieuwd van cardanas, tussenbak, versnellingsbak en motor. De achterremcilinders verbust en alle remcilinders voorzien van nieuwe remcuppen, vacuüm bekrachtiger ook gereviseerd. Tevens nieuwe remslangen en remvoeringen. Mijn zonen hebben vaak meegeholpen, de ene heeft de cabine van nieuw plaatwerk voorzien, de ander heeft technisch veel gedaan. Op de kiepbak stukken ingelast, een nieuwe vloer en er houten schotten bijgemaakt. De kipcilinder voorzien van nieuwe manchetten. Na de gehele revisie de auto zelf gespoten en op nieuwe banden gezet. Na bijna 5 jaar was de auto klaar voor de RDW keuring. De auto werd goed gekeurd. De auto was origineel uitgevoerd met aanhangkoppeling om deze op kenteken te krijgen was nog wel een dingetje. Dat heeft al met al 7 weken geduurd. Een oud collega heeft daar ook zijn steentje aan bijgedragen. Maar ook doordat onze zoon contact heeft gehad met het Zweeds Rijks Archief kwam er bewijs. De bouwtekening geeft aan dat er een aanhangwagen koppeling op vermeld stond. Nu mag de auto met aanhanger (volgende project?) de weg op. De eerste 2 eigenaren zijn bekend, de auto heeft altijd in Zweden gereden.
Technische gegevens;
Scania L51 46113
Kenteken BE-96-54
Bouwjaar 1959 (15-4)
Motor D442 4 cilinder 100pk diesel
Vacuüm bekrachtigd hydraulisch remsysteem
5 versnellingen met tussenbak (=10 versnellingen vooruit 2 achteruit)
Zweeds kenteken E 6377
Max massa combinatie 22 ton

Foto’s: Alex Miedema, H. Speerstra