Interviews

Sjoerd van der Meer – Surhuisterveen

Toen Sjoerd mij mailde dat hij iets had opgeschreven voor de “bijzonderheden van de showroom”, bleek dat een zo’n lang en mooi verhaal dat het daar eigenlijk niet paste, vandaar dat ik het plaats onder de noemer “Interviews” Eigenlijk een eenzijdig interview.


Dag Joris.
Mijn verhaal betreffende de rubriek: Showroom.
Hallo allemaal,
Zoals (vast) velen mij wel kennen als lid van de V.V.V.N.N. én (mede) organisator van het Oldimerfestival Twijzelerheide…hierbij toch nog even mijn naam:
Sjoerd vd Meer, wonende te Surhuisterveen alwaar ik geboren werd op 20-02-1974.
Mijn vader was toen kipperchauffeur bij vd Meulen & vd Wiel te Drachten, op jawel ’n kipauto met neus..
Waar (de meeste) baby’s hun eerste woordjes brabbelen met “dada of mama” was het bij mij ” Magirus Deutz, het merk van mijn vader zijn kipper met neus!
Als klein ventje van 3jr ging ik al mee met “Heit” en ontplooide er ’n luchtgekoeld hart in mij.
Elke vakantie, vrije middag of, als er s’avonds na 6 uur nog ’n vrachtje zand of asfalt weggebracht werd…zat ik naast Heit over die groen met roodbruine kap mee te loeren…en enórme indrukken werden dan gewekt:
Waar we overal langs reden.
De Blaupunkt radio.
Controlelampjes met tekentjes erop.
Het huilende geluid van de motor.

Kleine anecdote,
Ik was inmiddels ’n jaartje of 5 en ik vroeg, waarom schakelt Heit altijd in 2 bewegingen?
Antwoord op z’n fries: Jonge, dat noemen we “dubbel depareren” maar schakel jij maar, dan roep ik JA als je hem vrij trekt en als ik weer JA roep, dan druk je de pook in de volgende versnelling!
Dat ging goed en toen de ochtendschemering plaats maakte voor het daglicht…zag ik/dacht ik dat Heit z’n linkerbeen JA riep haha…
Diezelfde dag werd op die manier mij dus óók het “terugschakelen” duidelijk gemaakt en wist ik op mijn 5e dus al, hoe je moest “clutchen” (Gouden kerel, die Heit van mij)

Vele vakanties, vrije momenten en jaren later wordt het 15 okt 1985.
Wat gebeurd: Het is herfstvakantie en ik ben dus mee met Heit, we asfalteren de kruising Sneek, waar je toen binnenkwam vanaf Joure.
Heit stapt uit met de woorden: Even wachten vriend, ben zo terug…
Heit stapt uit en zakt door z’n benen en kon op dat moment niet overeind komen…
Het bleek dat Heit 3 rughernia’s had, en dus de volgende dag niet meer aan het werk kon…
Dat betekende pijn voor Heit en ’n “Donkerzwarte” periode in mijn leven.., want na 2jr pijn en 3 operaties verder werd Heit afgekeurd voor het beroep “chauffeur”
Dan ben je, zacht uitgedrukt “niet blij” als jonge trucker in de dop.
Toen heb ik mezelf op m’n hart gedrukt: als ik óóit later de kans krijg, dan wil ik ’n Magirus zien te bemachtigen en wil ik die zó maken, als de Magirus waar Heit op stuurde, en ik op meeging..

We arriveren dan jaren later in het jaar 2014 en ik vind op Trucks.nl bij ’n Handelaar in Nijmegen ’n Magirus torpedo tandemasser met Betonmixer opbouw..
Na wat gegevens te hebben gevraagd, bleek het ’n Franse auto te zijn die in het Zuiden van Alpinopettenland had gereden.
Dat trok mijn belangstelling, want tegen de Spaanse grens, is het ’n droog en warm klimaat en moest het dus wel ’n “harde”/gave auto zijn.
Afspraak gemaakt en na ’n bezichtiging en proefrit werd de koop gesloten.
Tijdens de proefrit en het schakelen, voelde ik mij weer even dat ventje van toen en ik riep dan ook bijna JA/JA bij het dubbelclutchen.

Eenmaal thuis na ’n rit van 3 uren in de Magirus 80 km/u bij 2600 rpm stond de motortemp. op 120° maar klopte mijn hart “luchtgekoeld”
Na ’n paar wkn en wat kleine technische reparaties, volgt de tenaamstelling en invoerkeuring bij de Rdw wat overigens geen problemen gaf.
Dus kenteken verkregen en toen kon de restauratie beginnen.
In gedachten al precies wetende hoe het “eindresultaat” eruit moet komen te zien…
Dan komt de 2e “Zwarte” periode in mijn leven:
We zijn samen fijn bezig aan de Magirus en dan in ’t weekend van Oktober 2014 krijgt Heit ’n zware Hersenbloeding en gaat op weg in de Ambulance met spoed naar het Ziekenhuis…
In de week daarop volgen er nog 3 Hersenbloedingen en in de 4e week ziek zijn, gaat ’t erg slecht, zo slecht dat we afscheid moeten nemen en enkele dagen later overlijd mijn Grote stoere Heit op 73 jarige leeftijd…
Jullie zullen begrijpen, dat mijn restauratiedrang even weg was, en ik mijn Magiruspassie even geparkeerd had, op ’n plek waar géën P bord stond.

Bij het afscheid waren Heit z’n laatste woorden aan mij:
Nu sta je er alleen voor, maar ik ben trots op “ons” project, en beloof mij dat je er ’n mooie Magirus kipper van gaat maken jongen!
“Heit, dat beloof ik”

Na ’n tijdje kreeg ik weer moed, en ging ik er tegenaan:
De mixeropbouw gedemonteerd
Nieuwe voorspatborden
Nieuwe banden 12.00 x 20
Hulpchassis t.b.v kipper gemaakt
Achterspatborden, bumper en lichtbakken gemaakt
Kipbak verbouwd aan luifel en kopschot.
Chassis+cabine en kipbak laten spuiten in de groen met roodbruine kleurstelling van vroeger toen het MW logo op de deuren prijkte.
Kipper met behulp van vrienden met goeie kennis opgebouwd.
En op de groene zonneklep, die dus ietwat schuin omhoog staat, heb ik de tekst “Sjoch ris Heit” gezet, wat in het Nederlands, “Kijk eens Pa” betekend en ik denk maar zo, als Heit meekijkt, weet hij dat ik “mijn” belofte aan hem, waar heb kunnen maken!!


Zoals jullie op de foto’s kunnen zien, de Magirus zoals ik hem kocht als Mixer en hoe de kipauto met neus er nu rondrijdt en ik er best stiekem wel ’n beetje trots op ben…

Technische gegevens:
Merk:
Magirus-deutz
Type:232D26
Bouwjaar:1977
Overbrenging:
ZF 6 Gangen/ongesynchroniseerd
Opbouw:Gijsbertsen a.o. kipper bouwjr “87

Met vr groet
Sjoerd van der Meer.
Bouwja