Showroom

Rousant De. – Lauwerzijl

  • Klik op foto voor vergroting.

  • Eigenaar:  Matthijs van der Ploeg
  • Merk:  Scania
  • Type:  L 81
  • Bouwjaar:  1979
  • Kenteken:  BF-FN-39

  • Eigenaar:  Matthijs van der Ploeg
  • Merk:  Scania Vabis
  • Type:  55
  • Bouwjaar:  1962
  • Kenteken:  TN-48-92

  • Eigenaar:  Matthijs van der Ploeg
  • Merk:  Scania
  • Type:  111
  • Bouwjaar:  1978
  • Kenteken:  16 Km.

  • Eigenaar:  Matthijs van der Ploeg
  • Merk:  Scania
  • Type:  111
  • Bouwjaar:  1980
  • Kenteken:  BV-BL-49

  • Bijzonderheden BF-FN-39: De truck word aangedreven door de turbo charged Scania dieselmotor type DS 801 van 205 PK. De 81 serie is tussen 1975 en 1980 in productie geweest De zwaardere uitvoering van de 81 was de 86 serie.
  • Bijzonderheden TN-48-92: De truck word aangedreven door een 6 cylinder diesel motor van 163 PK.  De 55 serie is tussen 1953 en 1959 in productie geweest.
  • Bijzonderheden 16 Km. auto:  De snelheid van deze kipper is terug gebracht naar 16 Km. per uur. De truck vervoerd schelpen voor Goldshell van de schelpenzuiger naar de opslag op het zelfde terrein.
  • Bijzonderheden BV-BL-49:   Na een grondige restauratie in het bezit van Matthijs van der Ploeg.

  • Eigenaar:  Matthijs van der Ploeg
  • Merk:  Scania  Camper
  • Type:  113M
  • Bouwjaar:  1986
  • Kenteken:  CUX ZK 32H

  • Eigenaar:  Matthijs van der Ploeg
  • Merk:  Scania
  • Type:  110
  • Bouwjaar:  1973
  • Kenteken:  DB-07-83
  • Achterkant

  • Eigenaar:  Matthijs van der Ploeg
  • Merk:  Scania
  • Type:  110
  • Bouwjaar:  1973
  • Kenteken:  DB-07-83
  • Voorkant

  • Eigenaar:  Rienk Jan van der Ploeg
  • Merk:  Daimler Benz
  • Type:  Unimog 25
  • Bouwjaar:  1955
  • Kenteken:  Geen

  • Bijzonderheden  CUX ZK 32H:  Een tot camper omgebouwde Scania 113M.  Waarom een Duits kenteken, het feit deed zich voor dat Nederland pas een veertig jarig voertuig als oldtimer  erkend, terwijl in Duitsland dat na dertig jaar al het geval is.  Bovendien is de wegenbelasting in Nederland het tienvoudige van dat in Duitsland en aangezien De Rousant ook een Duitse vestiging heeft was de rekensom gauw gemaakt. Een leuke bijkomstigheid van het kenteken is dat CUX staat voor Cuxhafen, ZK32  is de naam van een schip van Van der Ploeg en de H staat in Duitsland voor oldtimer.
  • Bijzonderheden  DB-07-83: Een echte takeldoos en wat voor één, een Scania 110, met een echt Scania geluid. Scania is de Latijnse naam voor de Zweedse provincie  Skåne, de Scania fabriek stond oorspronkelijk in Malmö, de Vabis  fabriek in Södertalje bij Stockholm. In 1911 fuseerden de twee en werd de naam A.B.  Scania-Vabis. Na de fusie op 29 maart 1911 te  Malmö van de bedrijven Vabis en Scania tot het bedrijf Scania-Vabis, bleven beide merken nog naast elkaar gebruikt. Er werd een nieuw logo ontworpen dat tot 1969 op alle Scania-Vabis auto’s prijkte: de afbeelding van de  griffioen uit het wapen van de provincie Skåne, omringd door de namen van beide fabrikanten. Door de fusie met Saab verdween de naam Scania-Vabis en werd het kortweg Scania. In 2014 kwamen alle aandelen van Scania in handen van de Duitse Volkswagen groep.
  • Bijzonderheden  Daimler Benz: Aan dit voertuig zit een bijzonder verhaal. De zoon van Matthijs van der Ploeg, Rienk Jan, vroeg zijn Vader toen hij zestien jaar werd, Pa mag ik een brommer, wat kost zo’n ploffiets mien jong, zo tussen zes en zeven honderd gulden Pa, Hier hest zeumhonderd guln, hoal dat ding op en leg hom hier hen, hier neerleggen, waarom dan, den rie ik der mit vrachtwoagn over hen, doe krigst nait zo’n plof. Rienk Jan sip kijken, maar zei Matthijs, we gaan naar Cloppenburg, daar staat een Unimog en dat wordt jouw auto. Rienk Jan heeft er jaren mee rond gereden. Eenmaal werd hij aan de kant gezet door de politie, Unimog in beslag genomen en Rienk Jan in zak en as. De reden was dat hij geen rijbewijs had en nog geen achttien jaar was. Maar Oom agent was vergeten dat een Unimog geen auto was. De overlevering zegt dat  Rienk Jan er daarna nog  heel wat meisjes in vervoerd heeft.