Klik op foto voor vergroting
Bijzonderheden:
DS-82-57 De bus wordt aangedreven door de in 1970 uitgekomen nieuwe DAF diesel underfloor motor type DKDL van 165 PK. Als deze bus kon praten……….
Volvo BE-57-47 Deze truck wordt aangedreven door de 4 cilinder Volvo dieselmotor type D 50 van 107 PK. De N 84 serie is de opvolger van de L 475 en is tussen 1965 en 1972 gefabriceerd.
Volvo BS-BP-91 Deze truck wordt aangedreven door de 6 cilinder turbo charged Volvo dieselmotor type TD 100A van 260 pk . Deze F-88 is een tweede generatie truck,die tussen 1973 en 1978 gebouwd zijn. Kenmerken hiervoor zijn de zwarte grille en de naam Volvo in grote letters onder de grille.
Volvo 46-84-FB Geen bijzonderheden
BB-65-JP Ex Wagenborg trekker
44-YD-58 Geen bijzonderheden
15-NB-62 Geen bijzonderheden
32-PB-98 Geen bijzonderheden
Bijzonderheden:
BZ-68-HV Nieuw op de weg gekomen als “Telegraaf auto” Dagblad de Telegraaf had vroeger een aantal eigen vrachtwagens bij de weg voor bezorging. Allemaal voorzien van een automaat, heel bijzonder voor die tijd. Bovendien waren de trucks voorzien van een zogenaamde bus cardan. Er zat veel snelheid in de auto’s.
BE-58-53 Geen bijzonderheden
BE-56-22 Prachtige ladderwagen afkomstig uit USA, is nog in originele staat en kan zo worden gebruikt.
10-XB-58 Van de sloop gered door Henk Dijk, gerestaureerd in eigen beheer en gespoten in de kleuren van voormalig transportbedrijf Broersma uit Stroobos.
BS-17-31 Deze truck wordt aangedreven door de 6 cilinder Scania dieselmotor type D 11 van 203 pk. De 110 serie werd tussen 1968 en 1974 gefabriceerd. In 1972 werd het vermogen opgevoerd tot 296 PK. De BS-17-31 zit nog steeds in de originele kleuren van Gebr. Gorter uit Hoogkerk.
78-50-ZB was oorspronkelijk van de Vries Tanktransport uit Marum, is prachtig gerestaureerd. Joris Smits heeft deze Scania nieuw gekregen.
98-DB-83 Henk Dijk heeft de cabine tijdens een rondreis gekocht in Zweden. De cabine kwam van een brandweerauto en was in nieuwstaat maar op de grille van de truck stond type 80 en aangezien de oude cabine in slechte staat was heeft Henk Dijk dat maar zo gelaten. De auto is nieuw aangeschaft door Jouke van de Werff, uit Roordahuizum en reed bij N.V. Vermeulen in Oldekerk. Er zat een zware Hiab kraan op. Daarom is de truck uitgevoerd met een extra zwaar chassis. Dat was het type 86. De kraan is gedemonteerd en er is een nieuwe bak gemaakt met houten schotten. De auto heeft eerst nog dienst gedaan bij de houthandel van Miedema in Lutjegast en is daarna ingezet als oldtimer met als chauffeur de baas zelf. De auto verkeerd in een zeer goede staat. Jaarlijkse APK keuring is geen enkel probleem en de Scania rijdt fantastisch en snel. Dit was de historie van de auto en de auto is sinds 1990 in het bezit van Henk Dijk.
47-YD-88 Er staat op de grille 141 maar bij RDW staat de Scania als 140 bekend. De Scania was eerder in het bezit van Tichelaar uit Grouw, die tijdens de restauratie niets aan het toeval heeft overgelaten, deze truck is van binnen en buiten strak origineel.
OR-43-17 Tankoplegger die bij aankoop rijp voor de sloop was, de kunstenmakers bij Miedema hebben de oplegger prachtig gerestaureerd.
OV-63-37 Prachtig gerestaureerd en verbouwd tot een up to date camper door: klik op Sietse Boer
OR-32-15: Nog in originele staat.
53-99-WZ: Deze aanhangwagen fungeerde bij het Truckstar evenement als bier stube en geluidsfabriek.
Henk Dijk beschikt over een zeer groot wagenpark van oldtimers en heeft in Gaarkeuken een loods speciaal gebouwd voor al die oldtimers. De meeste oldtimers worden tegenwoordig in eigen beheer gerestaureerd door zeer bekwame medewerkers.
Foto’s: Joris Smits