Interviews

Wil je nog wat kwijt vroeg ik op het eind van mijn interview, wat wil je dan kopen was het antwoord van Hans Warners, dat tekent de droge humor van deze Warners.


Ik was vanmiddag te gast bij de Gebroeders Warner in Grijpskerk, Hans en Bert Warners, een eeneiige tweeling van 53 jaar die in hun vrije tijd oldtimers vrachtauto’s restaureren, nooit geleerd hebben voor plaatwerkers of monteurs maar toch zijn ze in staat van een wrak weer een schitterende vrachtauto cq bus te maken. Maar eerst even koffie drinken, wat direct al opvalt  zijn de stapels foto albums die her en der verspreid liggen en ook de kasten puilen uit van foto materiaal, onvoorstelbaar veel foto’s, je hebt wel een dag werk om alles te bekijken, de verhalen buitelen inmiddels over elkaar heen, pluspunt van deze tweeling broers is dat ze elkaar nooit in de rede vallen en alles met elkaar eens lijken te zijn. De liefde voor vrachtauto’s is hun met de paplepel in gegoten, Vader was chauffeur bij houthandel Vries in Groningen en als jonge jongens waren de tweeling niet weg te slaan bij houthandel Vries, waar ze ook een zakcentje verdienden met allerlei hand en spandiensten. Vader reed daar eerst op een Henschel en later op een Scania 110 super en het stond volgens beide mannen toen al vast dat ze ooit een Scania 110 super in bezit zouden krijgen. Daarom ook de  foto van houthandel Vries als eerste foto. Goed sparen zei Vader en dat deden ze, geen sigaretten en geen alcohol maakten het spaarvarken steeds voller en zo kon op een gegeven moment in 1989 een oude Opel Blitz worden aangeschaft, het eerste restauratie project van de mannen. Toen Vries er mee stopte kwam het hele archief betreffende vrachtwagens van het bedrijf in handen van de gebroeders Warners evenals diverse karren, een kooiaap en nog wat zaken. De Opel werd na de restauratie ook ingezet om personen wagens te vervoeren, voor dit doel werd de Opel Blitz een stukje verlengd. Voor vergroten van een foto even op de foto klikken.

Mijn vraag of ze getrouwd zijn beantwoorden ze lachend met: Dat is door onze hobby niet mogelijk. De heren gaan naar zo veel mogelijk evenementen al of niet vergeld door Moeder Warners. De oplegger is van alle gemakken voorzien en voldoet ook prima als slaapplaats. Alle evenementen bezoeken is niet mogelijk, de dieselolie is niet gratis en sponsors hebben zich nog steeds niet aangemeld. Ze huren in Grijpskerk een loods en om alles een beetje betaalbaar te maken doen ze dat samen met nog een paar echte oldtimer fanaten, Eric van Dellen en Richard Drommel. Tegenover hun loods zetelt Henk Dijk met zijn bedrijf, een bovenste beste buurman volgens de broers. Deze beide mannen zijn ook op hun vrije dagen en Zaterdags te vinden in Grijpskerk en hebben beide ook de passie die de heren Warners zo kenmerkt. Kortom een echte vriendenploeg daar in Grijpskerk. Bert en Hans hebben verder ook geen hobby’s alleen een passie voor oldtimers en dat is genoeg volgens hun. 23 jaar geleden zijn ze begonnen met de restauratie van de Scania 110 Super, gespoten in de kleuren van ASG een groot expeditiebedrijf in Zweden waar ze toevallig een reclame bord van hadden liggen en bedachten dat dit mooie kleuren waren. en nog steeds is de truck in top conditie.

De restauratie van de lijnbus was ook een spektakel, om van twee bussen één bus te maken is een heel avontuur vooral als er een leeftijdsverschil van 10 jaar in zit, in tien jaar tijd verandert er toch wel iets in bv. alleen de ramen al, toch kun je niet zien waar de las heeft plaats gevonden, derhalve vakwerk eerste klas.  Bert en Hans praten er over al was het een weekendje werk maar ieder die wel eens aan het restaureren is geweest weet dat dit een hels karwei moet zijn geweest, het laatste plaatjes laat zien dat de mannen ook lid van onze club zijn.

De bovenste foto was in Den Helder en we zien o.a. Bert Warners , Richard Drommel en Hidde Smits naar de tuck parade kijken. Daarnaast zien we de Volvo F10 een drie asser waar de mannen weer een mooie truck van hebben gemaakt zoals de foto’s laten zien. Daarnaast een kijkje in loods waar de trucks staan opgesteld.

De Scania 112 BN-88-YF was bij aankoop een motorwagen en na de restauratie was het een prachtige trekker, daarnaast een Scania echte Vries houtoplegger compleet met rongen. Daarnaast een mooi duo en op het einde ook weer een Scania 112 dit keer met een zeilenoplegger van Vries houthandel uit Groningen.

In de loods zien we nog drie Scania’s naaste elkaar, daarnaast de Scania 110 Super ergens op een evenement en tot slot een oude Heiwo aanhangwagen die buiten staat. Bij een Scania bakwagen zit nog een leuk verhaal, de mannen kochten de truck in Belgie op Belgies kenteken, toen ze hem na restauratie ter keuring in Groningen aanboden vroeg de inspecteur, wil je hem op oud of nieuw kenteken, verbaasd vroegen ze, hoe bedoelt je, wel zei de man hij is als nieuw op Nederlands kenteken gezet en dus mag het oude kenteken er weer op. Dat was een leuke boodschap een echte Nederlandse truck is net even wat mooier dan een import truck. Hoe langer ik hier rond keek hoe meer respect ik voor deze mannen heb gekregen. Op mijn vraag wat vind je van de VVVNN kreeg ik als antwoord: “ Een mooie club maar we hebben wel een kanttekening. De club doet veel te weinig, alleen een voorjaar en najaar rit en verder hoor je nooit weer wat” Een tip van de Gebroeders Warners voor het bestuur. “Zorg dat bij Truckstar in Assen alle leden van de club bij elkaar staan en organiseer een tent waar we gezamenlijk kunnen ontbijten, lunchen en bv. een BBQ hebben en waar frisdrank en een pilsje beschikbaar is, bovendien vonden ze het vreemd dat bij de laatste meeting in Gaarkeuken er Zondag niemand van het bestuur aanwezig was.

Zo stond een gedeelte van de club in Den Helder opgesteld, daarnaast twee Scania’s op de thuis basis daarnaast drie en daarnaast ook de truck van Eric van Dellen erbij en tot slot de Big Boss van de Warner brothers in zo te zien zware conferentie. Gaan jullie ook naar het Truckstar festival in Assen, jazeker zei Bert, daar komen wij al vanaf 1996 en is natuurlijk het mooiste festival voor vrachtwagens, in het begin was er nog geen oldtimer afdeling en stonden we aan de baan midden tussen de lawaaimakers in, veel bier en herrie, de huidige plaats voor oldtimers is prima. Toen ik vroeg wil je nog wat kwijt Hans, kwam het antwoord: “Wat wil je kopen dan” Een soort van humor waar ik wel van hou. De middag is om gevlogen en dat betekend dat het gezellig is geweest. Met het soort mensen als de Gebroeders Warners is er nog hoop dat de oldtimers blijven rijden, mensen met passie en daar moet je zuinig op zijn. Toen ik trouwens mijn scanner installeerde om wat foto’s in te scannen bleek dat de SD kaart nog thuis lag, stom natuurlijk maar Hans had gelijk de oplossing, de SD kaart uit zijn fototoestel paste in mijn scanner, probleem opgelost zei Hans. Ik wens de Gebroeders Warners met hun companen Eric van Dellen en Richard Drommel veel succes in hun verdere restauraties en hoop ze nog vaak te ontmoeten zo hier en daar.