Interviews

Interview met Henk Dijk op 28 November door Joris Smits

Deze keer dichter bij huis gebleven en aanbeland bij Henk Dijk. Henk woont in Niekerk, maar heeft een loods vol met oldtimers in Gaarkeuken, hoe kom je op die naam, trouwens Gaarkeuken is de laatste tijd veelvuldig in het nieuws doordat er nogal wat schepen in die regio tegen bruggen aanvaren, hoe zou dat nou toch komen, simpel denk ik, door bezuinigingen zijn er geen brugwachters meer, Op de sluis in Gaarkeuken hangen tal van schermen waarop bruggen zichtbaar zijn en de dienstdoende sluis medewerker bediend de bruggen op afstand, een klein foutje en brug kapot.Maar goed, ik ben hier voor Henk Dijk en die staat al te wachten. Samen met chef chauffeur Piet Nieuwenhuis die toevallig even langs kwam. Als je die grote loods binnen stapt denk je werkelijk dat je nu in het Walhalla van oldtimer vrachtwagens bent aanbeland. Ongelooflijk, de hele loods staat propvol met vrachtwagen die al een heel leven achter de rug hebben. Hieronder een foto van de grote loods en de eerste oldtimer van Henk Dijk in 1990 waar alles mee begon.

Henk weet nog heel precies van wie de truck zijn geweest, waar hij ze gekocht heeft of ze inmiddels zijn gerestaureerd of dat er niets aan gedaan is omdat ze nog in heel goede staat zijn. Zoals gezegd, een loods vol vrachtwagens en als ik goed heb geteld, maar dat is mijn sterkste punt niet, staan er 32 oldtimers. Moeilijk om foto’s maken van zoveel dicht bij elkaar staande wegreuzen. Even op de foto klikken voor een vergroot beeld. Wat zijn die moderne telefoons toch gemakkelijk, daar hoef je geen dure camera voor aan te schaffen.

Wat het voor mij nog leuk maakt is dat ik de Scania 111 Super, kenteken 78-50-ZB nieuw heb gekregen bij De Vries in Marum. Toen als trekker voor een tankwagen, nu staan Henk Dijk en Piet Nieuwenhuis er voor. Er is niet veel aan verandert. De ladderwagen is een echte Amerikaan met een ladderbereik van 38 meter, alles werkt nog vlekkeloos en het hele equipment is nog aanwezig.

Dat de trucks er niet allemaal op hun paasbest op staan komt omdat er eigenlijk geen ruimte was om een mooie foto te maken. Bovendien staat alles stijf naast elkaar en het is een heel avontuur als je een bepaalde wagen er uit wilt hebben. Maar zoals gezegd een prachtige loods voor deze oldtimers die er lekker droog bijstaan. Sommige trucks zijn nog in de originele kleuren van de vorige eigenaar(s) Bij iedere truck is wel een verhaaltje te vertellen maar dan moet je de vorige eigenaar raadplegen en dat duurt weer te lang.  De foto’s laten zien dat alles er piekfijn bij staat.

Henk Dijk blijkt trouwens een aangenaam causeur te zijn, Hij babbelt maar door en door en verteld wat hij weet van de oldtimers en voor een man die niet uit de transportwereld  komt kan hij zich heel goed redden.  Wat ook mooi is,  is het feit dat daar bepaalde oldtimers nog steeds in de originele kleuren mooi staan te wezen of anders overgespoten zijn in de originele kleur. Zoals de Scania 110 die ooit van de Gebr. Gorter uit Hoogkerk was. Staat nog in de originele kleuren en dat is toch veel mooier als de tegenwoordige witte trucks met een plakstrip er uit zien, zoals bv. Boonstra uit Haulerwijk zijn wagens beplakt. Maar het zal wel om de money gaan, spuiten van een truck kost ook geld.

De oude Scania heeft Henk uit Zweden gehaald, hij was van een man van ruim in de negentig die er met tranen in de ogen afscheid van nam. De oude Vabis moet nog gerestaureerd worden maar als hij klaar is wordt het een opvallende verschijning. De Meulman truck ziet er ook van binnen schitterend uit. Het hele interieur is aangepast, echt een plaatje van een auto.  . Ondertussen verteld Henk dat zijn Vader afkomstig is uit Nuis-Niebert en later verhuisde naar Niekerk. Vader was boer en werkte ook nog bij KI station in Marum als inseminator. In Niekerk woonden ze naast Transportbedrijf Ouwinga en ging Henk als jongen met de Dodge vrachtwagen mee naar de suikerfabriek in Hoogkerk om pulp op te halen. Geweldig vond hij dat het was de  lust in zijn leven en toen besloot hij om vrachtwagenchauffeur te gaan worden. Maar zoals zo vaak, de meeste dromen komen niet uit. Zo ging het ook met Henk Dijk. Hij werd vertegenwoordiger en wel in tracktoren en kon daar goed de  kost mee verdienen.

Al pratende komen we bij de achterkant van de oude Scania en daar heb ik toch nog even een foto gemaakt. Want het staat er echt op het chassis, Scania Vabis. Tegenwoordig volstaat Scania, Vabis wordt niet meer genoemd. De Woltman Scania is ook nog origineel en wat te denken van die mooie Zwalve oplegger. Henk Dijk is zijn carrière begonnen als vertegenwoordiger van tractoren en ook de eerste jaren dat hij in het bedrijf van zijn schoonvader stapte bleef hij vertegenwoordiger voor tractoren, ook toen was Henk al een sl1mme jongen, als hij bij boeren kwam om een tracktor te verkopen vroeg hij steevast aan de boer, heb je nog richelpaaltjes nodig, ik heb thuis nog wat liggen, zo verkocht hij op jaar basis 40.000 van die paaltjes aan diverse boeren.

De Scania 80 was ooit van Van der Werf uit Roordahuizum, de Scania 111 was van Wagenborg uit Delfzijl en de Scania 144 is het vlaggeschip van Henk Dijk maar het is nog geen oldtimer maar wat een pracht goed verzorgde auto en het is tevens de laatste aanwinst van Henk Dijk. En zei Henk, Hij wordt vanzelf oldtimer en daar is geen woord van gelogen. Toen Henk de zaak van zijn schoonvader over nam werd de prijs van het bedrijf door zijn schoonvader achter op een sigarendoos gekrabbeld. En Henk schreef zijn idee van de prijs op een papiertje. Er bleek 5000 gulden verschil in te zitten maar daar ging het niet om over zei zijn schoonvader. Er was ook een voorwaarde aan verbonden. De naam Miedema moest blijven moest blijven bestaan en zo is het ook gebeurd. Inmiddels zijn we als laatste item aanbeland bij de bus, een heuse bus met een wel heel aparte inrichting, kijk mee.

Henk heeft de bus gekocht voor 1500 Euro en er wel voor 10.000 Euro plezier mee gehad. De bus is in twee gedeeltes opgebouwd, het voorste deel voor voorname mensen zei Henk en achterin zat het voetvolk. We zien de bus boven afgebeeld en hier volgt het verhaal. Henk zat op een zaterdag zoals iedere week met zijn maten in de kroeg in Sebaldeburen en vertelde dat hij een bus had gekocht. Nu wilde het toeval dat er een boek was uitgekomen met als titel: De ronde tafel kroeg, een boek dat ging over de nog in Groningen aanwezige bruine kroegen. Waarop één van de mannen zei: Dan kunnen wij die mooi bezoeken met de bus om te kijken of het wat is. Dit alles speelde zich ca. dertien jaar geleden af. De kroeg moest voorzien zijn van een ronde tafel en een pluchen tafelkleed. Er waren tien mensen bij betrokken. Feike, Geert, Gerard, Jan, Liekele, Piet, Sibbele, Wim, Gerrit en Henk Dijk zelf. Onder anderen Feike Zuidema zat als voornaam persoon altijd voor in de bus. Ze gingen per zaterdag drie keer een kroeg bezoeken en consumeerden dan drie consumpties, één van de mannen klapte vervolgens in de handen en dan ging het naar kroeg twee enz. enz. Bij terugkomst werd dan de plaatselijke kroeg nog met een bezoek vereerd, hoeveel daar nog gedronken werd wilde Henk zich niet over uitlaten wel dat er geen chocomelk werd geschonken. Ze zijn er heel Groningen mee doorgetrokken, in de buurt van Ten Boer stopten ze eens bij een bushalte en er stapten prompt twee oude dametjes in, die werden voor de deur van het huis van bestemming onder grote hilariteit afgezet. De bus bracht hen zelfs naar het Zwarte Woud, toen de plaatselijke polizei polshoogte kwam nemen bij de kroeg waar de bus passagiers bleven slapen, omdat ze een dergelijk vreemd vehikel nog nooit hadden gezien moest de kroegbaas de polizei er van overtuigen dat het normale Hollanders waren wat de polizei hoofdschuddend maar aan nam. Helaas zei Henk, is het gedaan met de ritjes, een aantal van de bus reizigers is niet meer onder ons en er waren wel gegadigden om de open gevallen plaatsen in te nemen maar de klik die er was ga je nooit meer terug krijgen, dus einde oefening, maar de bus staat nog steeds te wachten.

Na het bezichtigen van al dat moois nam Henk me mee naar Grijpskerk, waar zijn kantoor is gevestigd en waar we koffie gingen drinken en Henk mij verraste met twee mooie miniaturen, een kleine Miedema en een grote Miedema, nog bedankt Henk. Ook staan daar nog voorbeelden van zijn eerste brommer, Batavus Whippet. Wat foto’s in gescand en luisteren naar wat Henk te vertellen heeft, als Henk eenmaal begint is hij ook niet meer te stoppen en het ene na het andere verhaal passeert de revue. Jammer genoeg zijn vele verhalen nogal persoonlijk en dus niet geschikt voor publicatie. Daar in het kantoor staat ook een prachtig route bord voor de bus, aangeboden door de bus vrienden. Bouwde zijn schoonvader voornamelijk garages en andere kleine bouwwerken, Henk Dijk bouwde het bedrijf Miedema uit tot een hele sterke speler in de houtbouw en montage wereld. Als CEO voert hij de scepter over diverse BV’s als Miedema hout handel in Lutjegast, Miedema Houtbouw in Grijpskerk, Montage- en Aannemingsbedrijf Miedema B.V.  We zien o.a. het mooie aparte gebouw van Smeding, het Kuil banden gebouw in Engelbert, Kuil zie je vanaf de A7 richting Hoogezand aan de linkerkant. En nog een foto van nieuwbouw. Maar ook renovatie gaat Dijk niet uit de weg.

Dit is het imposante gebouw dat Henk Dijk in Grijpskerk heeft neergezet, een grote hal waar zijn vijftig medewerkers alle ruimte hebben om te werken annex een mooi kantoren complex. Henk Dijk gaat qua bouw niets uit de weg en ik krijg steeds meer waardering voor hem, ook voor zijn tomeloze inzet.

Tussendoor kocht hij Transportbedrijf Van Dellen op in Marum, verving vervolgens alle oude wagens door nieuw materiaal, als trucks en koel en vries opleggers en diepladers. De foto’s laten zien dat het geen kinderachtig materiaal was, alles zat er op en aan. Het enige foutje wat hij bij die overname maakte was misschien het feit dat hij totaal geen ervaring in Transport had en dat is hem later opgebroken. Het feit dat Henk Dijk beschikte over uitstekende chauffeurs met veel ervaring in alle soorten van transport woog niet op tegen zaken als verkeerde planning, foute inschattingen etc. etc. En dus na enige jaren, einde oefening. Maar zei Henk, ook dat was weer een leer proces. Gaandeweg ons gesprek kreeg ik steeds meer waardering voor deze work alkoholic, want dat is hij, bijna dag en nacht bezig en wat een energie heeft deze Henk Dijk, maar zegt Henk, zonder Sity (zijn vrouw) was ik nooit zo ver gekomen.

Wat hem siert is de eenvoud waar hij voor staat, geen grootheidswaanzin waar sommige succesvolle CEO’s in geloven. Henk Dijk blijft gewoon Henk Dijk die op een mooie zaterdag avond graag een pilsje drinkt in de plaatselijke dorpskroeg, over kroegen gesproken, Henk heeft een kroeg gekocht in Grijpskerk en wil er een bruin café van maken en zoekt nog een echtpaar die de kroeg willen runnen. Hij heeft trouwens nog een hobby en dat is accordeon spelen en muziek in het algemeen. Een zeer veelzijdig man deze Henk Dijk. Bovenstaande foto’s laten wat projecten zien van Miedema Bouw en Renovatie, ik moet natuurlijk wel bij de les blijven, het is Miedema en geen Dijk.

Op mijn vraag wat denk je van de VVVNN was zijn antwoord: De club op zich is niets mis mee, mooie vereniging. Maar ik  zou graag wat meer eensgezindheid zien om samen wat te doen. Als voorbeeld noemt hij, samen naar Truckstar in Assen gaan, alle leden bij elkaar op het oldtimersveld, met elkaar een BBQ en ontbijt organiseren of samen met de Nienoord Truckers. De laatste najaarsrit was volgens Henk een groot succes en zat organisatorisch perfect in elkaar. Ook vindt Henk het vreemd dat hij zijn locatie in Gaarkeuken heeft aangeboden voor een club weekend en er vervolgens nooit weer iets over gehoord heeft. Enige leden stelden hem voor om het dan maar zonder de club te organiseren maar daar voelt Henk niets voor, dat is niet bevorderlijk voor de eenheid van de club vindt Henk. De middag bij Henk Dijk was veel te kort, hij wilde mij nog veel meer laten zien maar ik had nog een afspraak staan. Jammer, toch maar eens weer eens terug komen in Grijpskerk. Henk Dijk ik zal nog regelmatig aan je denken, een bijzonder slimme maar ik denk ook keiharde zakenman waar ik een hele mooie middag heb gehad en die ik alle succes van de wereld wens. Het volgende interview ga ik in Friesland of Drenthe doen, als er gegadigden zijn laat het mij weten. Even een mailtje naar jorissmits@aol.nl