Interviews

Ik ben de bakker en ik bak hier de koekjes, Interview Sipma 21 November 2017

Een prachtige volzin van Henk Sipma van het gelijknamige transportbedrijf uit Rolde en er achteraan komt dan “En de koekjes zijn niet allemaal even lekker hier”. Het is weer tijd voor een interview voor de club. Deze keer naar Drenthe getogen, het begon op te vallen, de voorgaande interviews waren steeds in Groningen en de club heet niet voor niets Veteranen Vrachtauto Vereniging Noord Nederland, dus gaan we dat veranderen, nu Drenthe volgend interview in Fryslân.

Prachtig bedrijfspand met de twee oldtimers voor het pand. Een interview, eigenlijk kun je beter spreken van de man achter de oldtimer(s). Ik ben vandaag in Rolde en wel bij Former Sipma van Transportbedrijf Sipma. Als ik de brede inrit van het bedrijf oprij zie ik in één oogopslag dat hier een bedrijf gesetteld is dat gesteld is op netheid. Alles is spic en span, en de losse trailers staan netjes in de rij. Bij de deur een grote verrassing, een cijferslot, gelukkig had iemand me zien lopen en maakte de deur voor mij open. Ik zat nog niet op een stoel in de Kantine of het eerste bakkie koffie kwam er al aan, zo gaat dat in Drenthe. Oh ja even op een willekeurige foto klikken voor een vergroting.

Former had nog wat te doen en gaf mij alvast een fotoboek om foto’s uit te scannen. Prachtig boek waar de restauratie van de Scania LB 76 door middel van foto’s toonbaar werd gemaakt. Tijdens het scannen weer een bakje koffie, geserveerd door een chauffeur die net binnenkwam. Op de eerste foto de LB76 cabine in de staat waar hij werd gvonden. De 2e foto laat de originele truck zien een Klinkhamer truck uit Eexterveen. Op de 3e foto de zien we de naam Ferra, een transportbedrijf uit Zwitserland. De 4e foto is een inkijkje in de cabine van de Ferra truck en de 5e foto is weer een inkijk in de Ferra truck.  Er is dus van twee Scania’s één gemaakt.

Inmiddels is Former  weer terug en gaan we naar het kantoor van zijn zusje Agnes om ons gesprek voort te zetten. Daar hoor ik tot mijn grote verrassing van Former Sipma dat de Scania LB 76 niet van een Sipma is,   maar van een monteur van Sipma, namelijk Harrie Knol, die monteur is bij Sipma. Knol stopte zijn hele ziel en zaligheid in zijn Scania, eigenlijk zijn er van twee Scania’s één gemaakt. Alles is gestript en het is een trekker geworden om door een ringetje te halen. Zoals bovenstaande foto’s laten zien is de Scania echt helemaal van top toto teen gestript en gerestaureerd.

Op de 1e foto zien we dat de Scania semi frontstuur in de spuitplamuur zit daarna is de wagen naar de spuiter gegaan en die heeft   er iets moois van gemaakt. Nu is een LB 76 sowieso al een super mooie truck, het was de eerste poging van Scania een frontstuur op de markt te brengen, de LB76 is eigenlijk een tussenoplossing van een neus naar een frontstuur truck. Wat ik mij nog herinner van een LB76 is dat het in de zomer niet uit te houden was in de cabine zo warm was het daar, als oplossing werd een gedeelte van de voorkant verwijdert zodat de wind vrij spel had.

De 110 Super met neus is van Pa Henk Sipma en word regelmatig bestuurd door zijn vriendin Henriétte en dat maakt hem best een beetje trots. Ben je getrouwd vraag ik, nee zei Former, we zijn samen wonend. maar even later zegt hij net zo gemakkelijk, mijn vrouw kan goed rijden in de 110 Super, dat vind ik echt geweldig. Boven enige foto’s van de restauratie van de Scania 110 Super. We zien ook aan deze restauratie dat dat perfectie hoog in het vaandel van de Sipma’s staat. Echt een plaatje van een 110 Super met neus.

Boven het mooi logo van Sipma en daarnaast weer wat foto’s van de 110 Super, op de laatste foto zien we de stoere 110 Super voor een drie assige oplegger en dan is het net of oude tijden herleven. Op mijn vraag wat heb je met Oldtimers maakte Former me duidelijk dat hij ze prachtig vind, ook graag naar evenementen gaat maar dat hij er eigenlijk geen tijd genoeg voor heeft. Former wil ook nog even kwijt dat hij oude trucks mooier vind dan de nieuwe generatie, dat ben ik dan helemaal met hem eens.

Boven een mooie nostalgie foto van een GMC van Sipma. Daarnaast een Scania met neus, een bedrijfs  foto uit de goeie oude tijd, een sfeer foto met een molen en natuurlijk de onvermijdelijke Volvo F 88. Tevens zien we dat Sipma toen ook al aan reclame deed getuige het reclame bord op de F 88. Hoe staat het met de hobby’s van Former, wel zegt Former, ik zit in de sponsor commissie van een volleybal club, mijn oudste dochter is een volleybalster, mijn jongste dochter speelt in een voetbal elftal en ik verzamel model auto’s en dan niet een bepaald model maar die modellen die bij een bepaald bedrijf horen, ik heb bv. alle modellen van Van Spronsen, Disko enz. Forrmer gaat niet naar alle evenementen, ook alweer uit tijdgebrek zoekt hij ze uit.  Van huis uit vrachtauto rijden geleerd maar Former wilde aanvankelijk helemaal geen bedrijf hebben, hij werkte als chauffeur bij Rewi transport in Emmen en later reed hij daar als charter. Volgens Former hebben hij en zijn Vader dezelfde natuur en dat botst natuurlijk vrij gemakkelijk. Toch een paar jaar bij Vader Henk gereden en in 2006 op kantoor als planner.

Bovenstaand een aantal wagens van Sipma die in charter hebben gereden voor andere bedrijven, wat dan opvalt is dat daar een vreemde eend in de Scania bijt rond drijft, namelijk een Renault Turbo. Op mijn vraag wat vind je van de VVVNN komt als antwoord: Mooie club maar er is toch een beetje een generatie kloof maar ik heb het super naar de zin bij de club. Maar de rondrit voert heel vaak langs wegen waar we regelmatig langs komen, zou het een idee zijn om daar meer mensen bij te betrekken, de afgelopen rondrit was een super rondrit.. Wil je nog wat kwijt Former, Wat ik al zei, meer variatie in de rondritten, bv. In samenwerking met een zusterclub. Daar heeft Former misschien best een punt, meer mensen er bij betrekken, betekend ook meer betrokkenheid bij de club en dus het idee hebben echt bij de club te horen.

Boven zien we broer en zus Sipma en ze hebben er beide lol in zo te zien, daarnaast het race monster van Arjan Kinds de autocrosser uit Vries, waar Sipma hoofdsponsor van is, foto  3 is een Scania 124 van 420 PK en foto 4 een Scania combi zo te zien op bezoek bij de bollenvelden en als Laatste een M.A.N. combi. Terwijl Henk Sipma met grote stappen door het kantoor heen wandelt, vertelt  Former nog een paar van die typische Henk Sipma uitspraken zoals,” Ik ben net de NIWO v/h Noorden, als mijn collega’s wat nodig hebben bellen ze mij” en ook deze mag er zijn. ” Schouder klopjes hoef ik niet, als ik die had gekregen lag ik nu al lang onder de grond” Markante uitspraken van een markante man.

Hier boven nog een Mercedes truck in de charter kleuren, foto 2 drie keer een M.A.N. en 2 keer een Scania, daarnaast een luchtfoto van het transportbedrijf Sipma en vervolgens twee foto’s van het wagenpark. het begin van het transportbedrijf was . Voorvader Former Sipma, handelaar in pootaardappelen en werkman, vestigde zich in 1923 met zijn ouders, twee broers en een zus aan de Asserstraat in Rolde. Hij kocht eind jaren twintig een T-Ford. Handel en vervoer leverden niet zoveel op, het kostte Former veel moeite het hoofd boven water te houden. Als weduwnaar droeg hij de zorg over drie kinderen. Hij trouwde opnieuw en had toen nog eens tien kinderen om voor te zorgen. Met een verhuizing naar de Schoolstraat hoopte hij op iets meer succes in de zaken. De twee vrachtwagens die Former Sipma had werden tijdens de oorlog gevorderd. Een aardappelsorteermachine vormde in de oorlog de basis voor de werkzaamheden, dit werd tot in de jaren vijftig doorgezet. Na de oorlog kon Former zich weer richten op handel in aardappelen en transport. Het was hard werken voor Former Sipma. In 1959 kreeg hij versterking van zijn zoon Udo. Ze hadden drie trucks ter beschikking (voornamelijk Amerikaanse dump, van de merken Dodge en GMC) waarmee voornamelijk agrarische producten, vee en veevoeders werden vervoerd. De groei zette gestaag door. In 1963 kwamen zonen Tjitze en Henk in het bedrijf. In 1964 reed hun eerste nieuwe vrachtwagen

Een opvallende truck voor een Sipma oplegger, Douma uit het hoge Noorden, dan een Volvo en ook het Nederlands product heeft een plaatsje veroverd bij Sipma en als laatste een prachtige sfeerfoto van een combi. Dankzij goede mond op mond reclame druppelden de opdrachtgevers binnen, onder andere vanuit de verpakkingsindustrie. Eind jaren zestig kwamen ook Jan en Thijs bij hun vader rijden, het wagenpark was uitgegroeid tot acht auto’s. Former Sipma stopte in 1971 als eigenaar/directeur. Hij werd opgevolgd door respectievelijk Udo (1976) en Tjitze (1986). In 1977 vestigde het bedrijf zich op de huidige plek: aan Marwijksoord 6, de weg tussen Grolloo en Rolde. Het bedrijf groeide, net als de diversiteit in vracht. Het accent lag in het begin op stukgoed en agrarisch vervoer. Later werden dat producten van regionale bedrijven. De focus verlegde zich van agrarisch naar industrieel transport. Het jaar 2008 is een belangrijk punt: het begin van de crisis. In deze lastige jaren verzette Sipma de bakens, het zorgde ervoor dat de organisatie stabiel bleef en de crisis heelhuids doorkwam De familie Sipma staat sinds oktober 2016 weer volledig aan het roer van het transportbedrijf. Van 2011 tot oktober 2016 heeft Herman Weringa een belangrijke rol gespeeld. Weringa nam in 2011 het bedrijf over van Henk Sipma, die het transportbedrijf 24 jaar lang leidde. Begin 2015 kwamen de aandelen weer in handen van de familie Sipma. Inmiddels bestaat het wagenpark uit 56 trekkende eenheden en 7 vaste charters. De vracht is veelzijdig, chauffeurs zijn opgeleid (ADR-gecertificeerd) om ook specialistisch transport te verzorgen. Dit kan zowel met vrachtauto’s in eigen kleur, als dedicated: in de huisstijl van de klant. Met ruim zestig chauffeurs in dienst waarborgt Sipma Transport continuïteit en flexibiliteit. En dan is het tijd om afscheid te nemen van Former Sipma, we hebben erg leuk gebabbeld, Former Sipma is een aardige man die aardig goed weet wat hij wil en een prachtig familiebedrijf heeft opgebouwd.  Bovendien heeft hij nog een prettige boodschap voor ons allemaal in petto.