Ledenprojecten

HOGRA H Eitens

 

Algemene kenmerken

 

Merk :  Hogra
Type :H7
Bouwjaar :  1956
Kenteken :BE-77-96
Vermogen:
.
Deze truck behoort toe aan:  Dhr  H Eitens  te Niebert

hogra  einde

Foto L Looijenga

Onderstaand verhaal heeft Harrie ter plaatsing gezonden met bijbehorend  foto materiaal van hem zelf en L Looijenga Het verhaal van L Looijenga heeft in Trucks van Jan 2015 gestaan.

 

Klassiek materieel: Hogra H7Harrie Eitens is een bezig baasje; zijn vrije tijd brengt hij het liefste door in z’n werkplaats, sleutelend aan één van zijn restauratieprojecten. Zijn motto hierbij is: “Als je het niet probeert, dan weet je het ook niet”. En dus verlegt Harrie regelmatig z’n grenzen door dingen te doen die hij niet eerder heeft gedaan. Een goed voorbeeld hiervan is de schitterend gerestaureerde Hogra vrachtwagen uit 1956. De restauratie deed hij praktisch in z’n eentje!

 

Op de vraag “Hoe ben je aan deze, toch wel bijzondere, vrachtwagen gekomen?”, is het antwoord tamelijk ontnuchterend: “Nou gewoon, via Marktplaats”. Op een avond in augustus 2007 zette Harrie zijn computer aan om even op Marktplaats te kijken. Enkele minuten daarvoor was de Hogra  te koop aangeboden. Harrie hoefde niet lang na te denken en nam gelijk contact op met de verkoper. Nog dezelfde avond werd de koop gesloten en enkele dagen later stond de Hogra al op de dieplader met bestemming Niebert, de woonplaats van Harrie.

 

Omdat hij nog andere projecten onder  handen had, duurde het tot 2009 voordat de Hogra aangepakt werd.  Harrie is een liefhebber van bijzondere voertuigen, hij vind het leuk om voertuigen te hebben die (bijna) niemand anders heeft. Zo bestaat zijn collectie, in willekeurige volgorde, uit: een Phänomen uit 1954, een Ebro uit 1979 en een International uit 1926. Verder heeft hij een Vermeer minikraan en een zeldzame Ahlmann rupslader. Op dit moment werkt hij aan een Ceasar mobiele graafmachine.

 

De Hogra heeft een bewogen leven achter zich. De 7 tonner werd nieuw aangeschaft door de firma Buchner uit Almkerk. De tweede eigenaar was Fens uit Hulten. Hier werd de truck aan het einde van z’n werkzame leven voorzien van een kraan voor het laden van bieten op het land. Op een gegeven moment is de cabine ter hoogte van de motorkap afgezaagd zodat de wagen in de schuur paste (de kraan achterop bleef buiten staan).

hogra 2

 

Al snel nadat de restauratie was begonnen werd duidelijk dat vele onderdelen niet meer te redden waren. Zo was de versnellingsbak kapot en waren de assen in een zeer slechte staat. Gelukkig werden na verloop van tijd vervangende onderdelen gevonden. Bij een restauratieproject als dit moet je geen haast hebben volgens Harrie. “Je moet rustig afwachten tot je tegen de juiste onderdelen aanloopt tegen de juiste prijs, anders loopt het financieel gezien gierend uit de hand”.

hogra 3

 

Inspiratie voor de opbouw deed Harrie op bij het zien van oude foto van een Hogra verhuiswagen. Hierbij bestond de cabine en de laadbak uit één geheel. Verder is de wagen wat aangepast aan de eisen van de huidige tijd. Om een beetje met het verkeer mee te kunnen rijden, is de wagen voorzien van een sterkere motor en stuurbekrachtiging. De laadbak is multifunctioneel: hij is voorzien van opklapbare accommodatie zodat er ook nog een ander voertuig meegenomen kan worden naar evenementen.

hogra 4

Na 5 jaar restauratie was de Hogra zo goed als klaar en werd in mei aan de voorjaarsrondrit meegedaan van de VVVNN  ( Veteranen Vrachtauto Vereniging Noord Nederland), de club waarvan Harrie lid is. Op weg naar dit evenement deed zich een storing voor; een veertje dat de brandstoftoevoer regelde bleek op meerdere plaatsen te zijn gebroken. Nadat een vervangend veertje was gehaald en gemonteerd, werd de rondrit alsnog uitgereden.

Hogra       Eitens

 

De motorkap is versierd met een mooi ornament: het is een pelikaan, het symbool van het Amerikaanse merk Packard. In de vijftiger jaren plaatste een chauffeur in de Verenigde Staten zo’n beeldje op zijn Kenworth torpedo (hij was blijkbaar jaloers op de Mack chauffeurs). Al snel werd dit voorbeeld door velen gevolgd. Harrie tikte ooit zo’n beeldje op de kop en vond de motorkap van de Hogra de juiste plaats.

Het enige dat nog ontbrak was de belettering. Hiervoor nam Harrie contact op met Peter Homan, eigenaar van een reclamebedrijf en collega oldtimer bezitter. Harrie besprak zijn ideeën met Peter, die deze heeft uitgewerkt en uiteindelijk de belettering op de klassieke wijze met de penseel heeft aangebracht.

Het eindresultaat is zeer fraai geworden. Dit blijkt ook als we op weg gaan voor de fotoreportage. Vele voorbijgangers kijken met bewondering naar de Hogra en beginnen spontaan te zwaaien.

hogra  opening

Foto  L Looijenga

Hogra:

Hogra werd opgericht in 1954 door de heer van HOek en mevrouw GRAvelaar als geldschieter. De eerste letters van de beide achternamen vormen de merknaam.

Van Hoek was voorheen directeur van Motorkracht, de toenmalige importeur van Magirus Deutz en beschikte over veel kennis van de bedrijfswagenmarkt en voorzag een groei in het segment van de zware trucks. Aanvankelijk gingen de verkopen goed echter al snel liep het bedrijf er tegenaan dat het te kleinschalig was. Door de massale concurrentie, er waren in de jaren ’50 meer dan 20 merken op de markt actief, moest Hogra in 1961 zijn deuren sluiten.

In deze periode zijn, in tegenstelling tot de berichten uit die tijd, slechts een kleine 300 trucks gebouwd. Op dit moment bestaan daarvan nog slechts 3 exemplaren, waarvan 2 stuks in de nalatenschap van de heer van Dijk. De groene is een 4×4 kipper die door de heer van Dijk volledig is gerestaureerd. De oranje is de laatst actieve Hogra, deze werd tot ver in de jaren ’80 gebruikt bij een jachtwerf in Friesland. Ook deze wagen is door de heer van Dijk aangekocht